6. prosince 2015

Stromy se dívají

ramzke ramzke - 20.05.08
Stromy se dívají aneb čeho si člověk nevšimne
Je to trochu dlouhé a nevím jestli to bude mít pointu : )
Nedávno jsem měl tu možnost opět navštívit Památník Terezín, respektive Malou pevnost ve které zřídili nacisté za války neblaze proslulou věznici pražského Gestapa. Jelikož jsem zde byl již poněkolikáté (buďto pracovně či jako návštěvník) a celý areál mám slušně prochozený tak efekt prvního dojmu z té hrůzy už není tak silný. Většina turistů kteří zde jsou poprvé se většinou hypnotizovaně pohybují ve stínů vlhkých cel a samotek a je pochopitelné že někteří z nich stále vnímají bolest, která nějakým způsobem stále ve zdech Malé pevnosti přetrvává.
Ten den jsem jel do Malé pevnosti něco služebně vyřídit, byl nádherný květnový den a vzduch byl plný vůní a pokřikování ptactva. Když jsem se vracel z administrativní budovy (dříve služebna SS) k zaparkovanému autu všiml jsem si nádherného stromu, kaštanu, překvapila mne jeho mohutnost a vzrůst. Nádherný strom plný květů z kterých na podzim budou kaštany. Vedle tohoto stromu stály jeho menší bratři, taktéž v nádherném hábitusu, v korunách kaštanů povykovalo mnoho ptáků a kolem květů vířil hmyz. Jen jsem se podivil že jsem si něčeho tak fascinujícího zde nikdy nevšiml (to asi to čarokrásné jaro). Jak se tak kochám vidím jakoby oko na kmeni stromu, a opravdu v hledáčku fotoaparátu se vylouplo nádherná velká zřítelnice i s obočím. Kolem mne procházeli hloučky zmlklých turistů a popravdě řečeno asi nechápali chlapa co vejrá někam vzhůru do korun nějakých nepodstatných stromů. Abych zbytečně nebudil pohoršení tak jsem se rychle zdekoval do auta, projel postraním východem z pevnosti a mazal domů. Ty kaštany mi však nešly z hlavy, podle šířky kmene jsem usuzoval že jsou určitě starý více jak půlstoletí. To by znamenalo že někteří znich jistě pamatují ty děsivé dny během války. Při vzpomínce na tu jizvu po odřízlé větvi, která se jeví býti stromu okem mne až zamrazilo.
Jsou dodnes jedinými živými svědky kteří zdi koncentráku nikdy neopustili a budou tu stát i v době kdy poslední koncentráčník z Malé pevnosti nebude již na světě. Tedy pokud nějaká chytrá hlava nerozhodne o jejich vykácení.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat